Kontorsnacke

Symtom

Muskulära spänningar i nack- och skulderregionen är vanligt förekommande. Musklerna på baksidan av nacken blir uttröttade eftersom det hela tiden utsätts för långvarig belastning. Den dåliga hållningen bidrar oftast till att bröstryggen blir stel och att belastningen ökar på kotorna i nacken. Cirkulationen försämras och bidrar till att musklerna förblir spända pga dålig syretillförsel. Muskelspänningarna bidrar till att smärta och stelhet uppstår i nacke och skulderpartiet, strålningar upp mot huvudet och ner mot armarna och skulderbladet kan även förekomma.

Orsak

Har man ett stillasittande arbete framför en dataskärm får musklerna arbeta statiskt under långa perioder och är man då svag i muskulaturen eller inte låter kroppen vila emellanåt, blir muskulaturen överansträngd. Har man dessutom mycket stress och oro på jobbet eller privat har kroppen en tendens att gå in i felaktiga rörelsemönster, som till exempel att man drar upp axlarna och/eller skjuter fram hakan, vilket gör att belastningen på kotor, leder och ligament runt nacken ökar. Besvären återkommer ofta i de fall muskulära obalanser kvarstår på grund av för lite träning och för mycket statiskt arbete.

Behandling

Egen vård:
Ta korta och täta pauser under arbetsdagen, passa gärna på att röra på dig samtidigt. Även regelbunden fysisk aktivitet på fritiden kan förebygga och motverka att besvären blir långvariga. Tänk på ergonomin och hur du sitter framför datorn, variera positionen så mycket som möjligt.

En naprapatbehandling kan hjälpa dig bli av med muskelspänningarna och få lederna att röra sig bättre. Vi på Kroppsvision undersöker dig och hittar orsaken till ditt problem. Vi ger tips på hur du kan stärka upp dina svagheter och få individuella tips på ergonomi för att förebygga återkommande besvär.